Filmboard RAW

RAW filmen is niet altijd de beste keuze

Als je filmt in RAW heb je altijd de hoogste kwaliteit beeld zonder compressie, het is de enige manier om perfecte beelden te filmen…toch? Filmen in RAW is niet altijd de beste keuze, hier zijn vijf redenen om NIET voor RAW te kiezen.

1.   Teveel data

Niet alle RAW formaten zijn ongecomprimeerd, de RED camera’s kunnen ook ‚Äúlosless‚ÄĚ filmen, dus met compressie maar zonder kwaliteitsverlies. RAW materiaal neemt altijd veel meer ruimte in beslag dan lossy compressie methodes, je moet dus grotere en snellere opslagmedia gebruiken, en die zijn kostbaar.

2.   Bezuinigingen elders

De eerste RED camera was een pionier in RAW camera apparatuur. Dat leverde prachtige beelden op, zolang je maar met voldoende licht filmde. Om de prijs van de camera betaalbaar te houden moeten er concessies worden gemaakt. De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.

3.   Bewerking

In feite is RAW een onbewerkt beeld, vergelijkbaar met een foto negatief. Zonder verdere bewerking ziet dat er zelden mooi uit zonder nabewerking. Alle beelden moeten achteraf gecorrigeerd worden. Als je een nieuwsreportage maakt, of tegen een strakke deadline zit, is dat kostbare tijd die je liever in de montage steekt.

4.   Beperkt jouw keuzes

Veel camera’s, ongeacht het gebruiksgemak, de kwaliteit van de lens of de lichtgevoeligheid van de sensor vallen af als je voor RAW kiest. Ook bij verdere verwerking vallen bepaalde software pakketten af, niet alle hardware kan ermee overweg etc. Zijn die offers te verantwoorden?

5.   RAW maakt je geen professional

Er zijn producties waarbij gezocht moet worden naar personeel met kennis van een specifiek type camera. Met RAW kun je mooie beelden filmen die achteraf een ongelofelijke vrijheid van post-processing bieden. Maar een film maken is een optelsom van licht, geluid, beeld, hardware, software, educatie en talent. Als je teveel nadruk legt op één aspect kun je elders veel verliezen. Het kan een waardevolle toevoeging bieden voor jouw productie, maar het maakt een film niet automatisch beter. Sterker nog, het maakt jouw talent ook niet groter. Waar kies jij voor?

Dit artikel is de moeite waard om te lezen: Een director/producer heeft spijt dat ze had gekozen voor RAW.