Filmboard LOG gamma curves S-Log c-log v-log

LOG Gamma curves – S-log, C-Log, V-log en meer…

Als je video opneemt zul je nooit alle informatie kunnen opnemen. Naast digitale beeldcompressie verlies je ook een groot deel van het spectrum uit het aanwezige licht. Dat is niet altijd duidelijk zichtbaar, je ziet het vooral in situaties met groot contrast in de belichting. Dan kan filmen met een LOG Gamma profiel de oplossing bieden.

Wat is LOG Gamma?

De term LOG komt van een logaritmische curve. Bij een normale opname zou 100% wit zijn, 0% is zwart en grijs ligt op 50%. Bij een LOG is wit 85% grijs, grijs ligt op 63% en zwart op 22% grijs. Als resultaat krijg je een beeld met heel weinig contrast, alsof je door een lichte mistlaag kijkt. Als ruwe opname ziet het er niet aantrekkelijk uit, maar dankzij de logaritmische curve kun je veel meer opnemen van het gamma spectrum.

Waar gebruik je LOG voor?

Als je direct uit de camera monteert naar het eindresultaat heeft filmen in LOG geen nut. Je krijgt een vaal beeld dat niemand mooi zal vinden. Materiaal geschoten in LOG formaat is daarentegen ideaal om bij te stellen in het kleurcorrectie proces en heeft ook veel detail in de helderheid. Omdat je veel meer dynamisch bereik tot je beschikking hebt zul je minder detail verliezen tijdens de kleurcorrectie. Het filmen met een LOG profiel is alleen van waarde als het beeld een hoog contrast en helderheid heeft. Om een voorbeeld te geven: Met een standaard belichte studio scene of chroma-key kun je beter met een standaard profiel filmen dan een S-Log2/S-Log3 profiel.

Hoe neem je op in LOG?

Een aantal fabrikanten geven je de optie om in LOG te filmen op een aantal (high-end) modellen. Niet elke camera gebruikt dezelfde LOG waardes. Sony noemt het S-Log, Panasonic noemt het V-Log, Canon noemt het C-Log, ook ARRI heeft een eigen profiel. Om je te assisteren zijn er diverse LUTs met profielen voor diverse camera’s die montage en kleurcorrectie eenvoudiger maken. Let op dat het belichten van een Log profiel anders werkt dan een standaard (REC-709) profiel. Bij S-Log kun je bijvoorbeeld 1-2 stops overbelichten om achteraf in de postproductie een veel beter beeld (minder ruis) te krijgen. De juiste manier om een LOG profiel te belichting is per merk afhankelijk, deze informatie kun je vinden op de website van de camerafabrikant.

Een aantal van onze favorieten LUT profielen:

vision-color

neumannfilms

groundcontrolcolor

rocketrooster

Als je het meeste uit je opnames wilt halen is het filmen in LOG formaat de beste keuze. Je moet bereid zijn om het beeld achteraf te corrigeren, wat uiteraard tijd kost. Voor een (korte) film, videoclip of commercial  kan het zeker meerwaarde hebben. Bij een studio opname of nieuwsreportage kun je het misschien beter achterwege laten en in een standaard profiel filmen.