film belichting tips

Belichting tips om jouw film beter te maken

Een film zonder belichting is een zwart beeld, zo eenvoudig is het. Ongeacht hoe lichtgevoelig jouw camera is, je hebt altijd licht nodig om beelden vast te leggen. Er is een groot verschil tussen VERlichten en Belichten. Bij verlichten is er voldoende licht aanwezig om een beeld vast te leggen, met belichten kun je licht gebruiken om een sfeer te bepalen of om een verhaal te vertellen.

1. Drie lampen

Met drie lampen kun je een prachtige belichting maken. Deze methode wordt vaak toegepast bij dialoog scènes. Als eerste heb je een lamp aan één kant van het onderwerp, de key light om het onderwerp voldoende te verlichten. Dat is meestal een direct licht. Aan de andere* kant staat een fill light om harde schaduwen te voorkomen, dit is meestal een indirect licht. Aan de achterzijde wordt een back light geplaatst om het onderwerp los te koppelen van de achtergrond. Dat back light staat vaak een beetje naar de zijkant waarmee je die typische lichte rand krijgt om de contour van een persoon.

* Het is overigens geen must om de fill light aan de andere kant te plaatsen dit kan heel goed van dezelfde kant komen onder een andere hoek.

2. Hard licht of Zacht licht

Je kunt per scène kiezen voor een stijl, vaak wordt voor de gehele productie een type belichting gekozen. Bij hard licht worden de lampen direct op het onderwerp of op de locatie gericht, bij zacht licht wordt gebruik gemaakt van indirect licht of licht met een frost filter ervoor of andere filters om het licht diffuus te maken.

Hard licht geeft harde schaduwen en contrast. Het komt direct en confronterend over. Als jouw productie zich in de zomer afspeelt met veel zonlicht is het logisch om ook bij opnames binnen te kiezen voor hard licht om continuïteit te bewaren met buiten scènes.

Zacht licht zorgt voor een sfeervolle en dromerige stijl. Het beeld is scherp maar het zachte licht laat alles in elkaar vloeien. Het straalt letterlijk romantiek uit.

3. Constante lichtbron

Ook als je gebruik maakt van filmlampen moet je rekening houden met de indeling van jouw scène. Als er in het totaalshot een schemerlamp links staat, moet je er bij een close-up ook voor zorgen dat de voornaamste lichtbron van links komt. Als je filmt voor een green screen moet je zorgen dat de belichting van het onderwerp overeenkomt met de belichting van de achtergrond die later toegevoegd wordt.

4. Gekleurd licht

Blauw is koel, oranje is warm, rood is onheilspellend. Met kleur geef je heel snel een betekenis aan de scène. Maak daar goed gebruik van. Contrasterende kleuren van links en rechts werken goed in actiefilms, blauw aan één kant en oranje aan de andere kant. Dat zie je heel vaak, onze ogen vinden die combinatie prettig om naar te kijken.

5. Meer licht, meer mogelijkheden

Een lichtgevoelige camera is praktisch, maar voegt niet veel toe aan het artistieke proces. Tenzij je bewust kiest voor natuurlijk licht, zoals bij de Dogme films van de jaren negentig, geeft kunstmatig licht je veel mogelijkheden jouw verhaal beter te vertellen. De manier waarop je karakters belicht kan een heel verhaal vertellen, je kunt kiezen welke onderdelen in het beeld opvallen, of juist niet.

6. Pad naar verlichting

Experimenteren met licht op filmsets is de beste manier om je vaardigheden te verbeteren. Om een solide basis te leggen kun je de Experience Lighting Masterclass en illumination Cinematography Workshop aanschaffen (via digitale download) van Hollywood specialist Shane Hurlbut. Deze workshops geven een heel goed beeld over het uitlichten van een “echte” hollywood filmset en alles wat erbij komt kijken. Als je nog weinig ervaring met licht hebt is het zeer zeker de moeite waard om het te bekijken. Het is een behoorlijke investering maar het zal jouw kennis tot een hoger niveau brengen.

Helaas is belichting bij kleine budget/indie producties vaak een ondergeschoven kindje. Dus een tip: huur in plaats van die Arri Alexa een iets mindere camera en wat meer extra licht voor een mooier eindresultaat! Want licht is echt een essentiële factor in een film.